Wandelen langs hedendaagse kunst in Bouillon

Het historisch centrum van Bouillon is deze zomer het decor voor de vijfde editie van Art Public. Tijdens een wandeling met de deelnemende kunstenaars ontdekten we een vijftiental hedendaagse kunstwerken die harmonieus samengaan met het middeleeuwse karakter van de stad.

Onze kunstwandeling begon aan de Tuin van het Hertogelijk Museum aan de Place Ducale 1 waar Anne-Marie Klenes ‘Encyclie’ creëerde. Encyclie is de wetenschappelijke term voor de cirkels die ontstaan ​​wanneer je rimpelingen in water maakt. Haar sculpturen bestaan concentrische schijven die gevormd worden door duizenden leien op een oppervlak te stapelen.

Op de Esplanade presenteert Olivier Sonck zijn interesse voor woorden met ‘Liebe Über Alles’ en langs de Gevangenisstraat hangt zijn spandoek met ‘Faire le tordu monde et revenir se taire’. 

Aan de hoofdingang van het Kasteel van Bouillon beeldhouwde Léo Luccioni een wapenschild in bas-relëf.
De gevel van een voormalige bioscoop in de N-straat kreeg  ‘Zonder Titel’, een winterlandschap van Charles-Henry Sommelette.

 

In het stadscentrum zien we werk van Maxence Mathieu. Hij is vooral geïnteresseerd in fictieve ruimtes.  Zijn project voor Art Public is opgebouwd rond de intentie om stadsgebruikers een gevoel van twijfel te bezorgen, door middel van de aanwezigheid van ramen met een waarschuwing aan het publiek dat elke gebeurtenis een potentieel kunstwerk zou kunnen zijn.

Aan het Bastion de Bretagne en Bastion du Dauphin op de Boulevard Vauban hangen neonaten en borden van Mikaïl Koçak.  De opschriften zijn vaak de fonetische recycling van Franse uitdrukkingen in het Turks. Hij maakt gebruik van woorden en woordspelingen zoals de neonreclames in ‘You end I’.” In het Bastion de Bretagne staat bij de ingang van het stadje een verkeersbord dat u informeert dat u aankomt ‘Chez nous’.

Marie Zolamian stelt vier muurschilderijen voor die respectievelijk te zien zijn in de rue Georges Lorand’, rue des Casernes 7, rue de l’Hospice 5 en rue des Bastions 4.  Haar vier muurschilderingen zijn als ontmoetingen tussen haar werk en een tekst getiteld ‘Le jardin sans soleil, die processies, goudstof en dromen in licht onderzoekt.

Aan de Bastionstraat 1 hangt een foto die Gilbert Fastenaekens koos uit een serie getiteld SITE II. 

‘Iconoruin’ van Lucas Leffker in Champ L’Evêque is een denkbeeldige plaats ergens in het Midden-Oosten. 
De suggestieve kracht van de installatie schuilt in het contrast tussen de zeer lichte Jeruzalemse kalksteen en de donkere Ardense schist. Hij selecteerde afbeeldingen die hij op de materialen met laser liet graveren.  De installatie is tevens ontworpen als een gedenkteken voor de conflicten in dit deel van de wereld, gekoppeld aan de ‘exotische’ blik van het Westen en de dynamiek van culturele overheersing.

Praktisch: Art Public, georganiseerd door de Commissie voor de Kunsten van Wallonië in samenwerking met de stad Bouillon, loopt nog tot 21 september en is vrij toegankelijk.

Info: http://artpublic.be