In het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen opent op 22 maart ‘Nachtreis’, de grootste solotentoonstelling van de internationaal gerenommeerde Kempense kunstenaar Hans Op De Beeck. Bezoekers maken een poëtische nachtelijke tocht door een mysterieus betoverend nachtelijk landschap met 39 levensgrote, monochrome sculpturen, begeleid door een speciaal gecreëerde soundscape om te eindigen met de videoproductie ‘Staging Silence’
Totaalkunstwerk
‘Nachtreis’ is een raadselachtig oord, een nachtelijk park waarin ik de bezoeker uitnodig op een fysieke en mentale reis door een omgeving die de stilte en het meditatieve, maar ook de donkerte en latente ontsporing van de nacht in zich draagt’, verduidelijkt de kunstenaar.. Bezoekers aan ‘Nachtreis’ zijn niet gewoon een toeschouwer, maar een medereiziger die onderdeel uitmaakt van het kunstwerk. De monochroom grijze sculpturen, als met as bedekt, lijken bevroren in de tijd. De werken nodigen uit om stil te staan bij verschillende momenten in het leven, van schoonheid tot ontroering. Zowel jong als oud, mensen en dieren, objecten en architecturale installaties roepen herkenbare en persoonlijke associaties op. De schemering creëert een mysterieuze sfeer en een bevreemdend gevoel dat elke bezoeker anders ervaart. Het monochrome kleurgebruik laat ruimte voor eigen interpretatie, waardoor de grens tussen kunst en werkelijkheid vervaagt. Het resultaat is een tijdloze, dromerige wereld waarin gedachten en gevoelens vrij spel krijgen.


Dialoog
Hans Op de Beeck ontlokt in Nachtreis de dialoog met de vaste collectie van het KMSKA. De expo raakt aan fundamentele thema’s uit de kunstgeschiedenis, zoals stillevens, vergankelijkheid (vanitas) en schoonheid.
Een treffend voorbeeld is The Horseman (2020), waarin Op de Beeck in plaats van een triomfantelijke figuur een eenzame reiziger toont. In Vanitas XL vergroot hij de traditionele symboliek van vergankelijkheid uit tot een overweldigende, ruimtevullende ervaring. Vergankelijkheid en schoonheid komen eveneens samen in Tatiana (Soap Bubble) waar een jong meisje met gesloten ogen een zeepbel blaast. Op de Beeck bevriest dit vluchtige moment en tilt het op tot een universeel symbool van vergankelijkheid, net zoals oude meesters de zeepbel gebruikten in vanitasstillevens. Zo slaat Nachtreis een brug tussen verleden en heden, en tussen klassieke beeldtaal en hedendaagse interpretatie.


Staging Silence
Tot besluit van de tentoonstelling is er een kunstfilm. Op een mini-filmset van twee vierkante meter zien we twee paar anonieme handen met alledaagse voorwerpen fictieve interieurs en landschappen construeren. Deze fictieve locaties zitten vol culturele verwijzingen, historische en actuele thema’s. de film wordt begeleid door een originele soundtrackvan de Britse componist-muzikant Scanner.
Wereldspeler
Het oeuvre van Hans Op de Beeck (°1969) is tegelijkertijd tijdloos én razend actueel. Al meer dan twintig jaar reizen zijn sculpturen, alsook zijn video-, animatie- en tekenkunst de wereld rond. Hij wordt vertegenwoordigd door vijf toonaangevende galeries en exposeerde onder meer op de Biënnale van Venetië en in Tate Modern in Londen. Grote musea in Europa, de Verenigde Staten en Azië hebben al solotentoonstellingen aan Op de Beecks oeuvre gewijd.
Praktisch: ‘Nachtreis’ van Hans Op De Beeck loopt nog tot 17 augustus in KMSKA, Leopold De Waelplaats 1 te Antwerpen. In het kader van de tentoonstelling plant KMSKA LAAT een boeiende donderdagavondprogrammatie.
Tickets en info: http://kmska.be