Jan Fabre toont “My Queens”

Tot 19 augustus loopt in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België de tentoonstelling  “My Queens” waarmee Jan Fabre ode brengt aan de belangrijkste vrouwen in zijn leven. Centraal in de expo staat het marmeren beeld van kroonprinses Elisabeth van België. De tentoonstelling kadert in het portrettenseizoen van de KMSKB waarbij telkens één grote hedendaagse kunstenaar in dialoog treedt met de oude meesters.

My Queens
De acht monumentale marmerreliëfs van vrouwen uit zijn directe omgeving en het standbeeld van kroonprinses Elisabeth werden in 2016 door Jan Fabre gecreëerd voor zijn tentoonstelling in De Hermitage in Sint-Petersburg. Dat de werken die nu voor het eerst in Europa te zien zijn,  opgesteld staan in de Jordaenszaal heeft te maken met het feestelijk gevoel dat zowel aanwezig is bij Fabre als bij Jordaens. Fabre bedekt het hoofd van elke vrouw met een papieren feestmuts terwijl Jordaens in ‘De Koning drinkt’ zijn koning tijdens het feestgedruis van Driekoningen een papieren kroon laat dragen.  Pittig detail is dat de bezoekersgids een afscheurbare gouden kroon bevat zodat elke bezoeker de tentoonstelling als gekroond hoofd kan bezoeken.
De niet-adellijke vrouwen die Fabre  in een nobel profiel weergeeft, staan symbool voor de adel van de vriendschap. De reliëfs zijn uitgewerkt in het fijnste Carrara-marmer dat door zijn structuur toelaat om de hoogst delicate nuances aan te brengen. Met hetzelfde meesterschap hanteert ook Jordaens het penseel om in zijn werk alles in detail weer te geven.

Els van Brugge
Barbara van Brugge

My Future Queen
‘My Queens’ is een tentoonstelling die bol staat van de symboliek. In het midden van de Jordaenszaal staat de sculptuur van kroonprinses Elisabeth van België die Fabre maakte voor haar 15e verjaardag. Kroonprinses Elisabeth wordt afgebeeld in vrijetijdskleding: jeans, trui en sneakers en met een feesthoedje op. Zij kijkt voor zich in de inkomhal, waar beneden het beeld staat van Leopold I, grondlegger van de dynastie. De kijk-as die het beeld van de eerste koning verbindt met de kroonprinses, symboliseert het voortzetten van de dynastie. Rechts van het beeld van Leopold I hangt het monumentale schilderij van Gustave Wappers  ‘De septemberdagen van 1830’, de opstand die leidde tot de onafhankelijkheid van België. Achter de prinses hangt het schilderij ‘De Allegorie an de Vruchtbaarheid’ waarin het huwelijksideaal vervat ligt van de adellijke familie voor wie Jordaens dit werk schilderde. Die vruchtbaarheid is ook de voorwaarde voor de verderzetting van een koningshuis. Vóór haar in de zaal ziet de prinses twee ‘De Overvloed’ en ‘De Voorzichtigheid’,  twee beelden van Ludovicus Willemsens. die als een leerzame vorstenspiegel kunnen gelden. Uiterst rechts ziet de prinses als verwijzing naar de volwassenheid het ‘Portret van een oudere vrouw’ die als hoofdbedekking een witte muts draagt. Het beeld van de prinses staat niet enkel in het brandpunt van diverse artistieke dialogen maar vooral in het brandpunt tussen heden en verleden.

Info : My Queens’ in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Regentschapsstraat 3 in Brussel loopt tot 19 augustus 2018. De tentoonstelling is van maandag tot vrijdag toegankelijk van 10 tot 17 uur; op zaterdag en zondag van 11 tot 18  uur.

 

Info : www.fine-arts-museum.be