Bozar toont de link tussen politiek en kunst in “Beyond Klimt”

Tot 20 januari 2019 loopt in Bozar “Beyond Klimt New Horizons in Central Europe, 1914-1938”, een opmerkelijke tentoonstelling die toont hoe politieke en economische veranderingen ook artistieke migraties, nieuwe ideeën en perspectieven met zich meebrengen.

De Eerste Wereldoorlog leidde in Europa tot heel wat ingrijpende politieke, economische en artistieke veranderingen. Met het einde van de oorlog in 1918 viel ook het Oostenrijks-Hongaarse rijk uit elkaar waardoor veel kunstenaars plots geen landgenoten meer waren. In 1918 overleden de Oostenrijkse kunstenaars Gustav Klimt, Egon Schiele, Koloman Moser en Otto Wagner. Als boegbeelden van de ‘Wiener Sezession’, belichaamden zij met hun typerende art-nouveaustijl de hoogdagen van de Belle Epoque in Wenen.. Hun dood wordt in de kunstgeschiedenis dan ook aanzien als het einde van een tijdperk. Een einde biedt echter ook steeds nieuwe perspectieven. De kunstenaars uit het voormalige Oostenrijks-Hongaarse Rijk legden contacten met kunstscènes over de hele wereld en plaatsten hun artistieke identiteit boven hun nationaliteit wat resulteerde in nieuwe stromingen zoals het surrealisme, expressionisme, neorealisme en constructivisme.  Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog betekende echter het einde van dit internationalisme.

80 kunstenaars
“Beyond Klimt” geeft een chronologisch overzicht van de evolutie van de kunst tussen 1914 en 1938 in Centraal-Europa.
“Gelegen op de grens tussen Oost- en West-Europa, was Wenen tussen 1918 en 1938 een groot kunstencentrum. Door het IJzeren Gordijn geraakte kunst uit Tsjechië, Roemenië, Slowakije of Hongarije in de vergetelheid. Wij willen die focus weer veranderen, want ze zijn even belangrijk als de westerse namen die we wel kennen.”  verduidelijkt curator Alexander Klee.
De tentoonstelling laat het publiek vooral kennis maken met de internationale avant-gardebewegingen die na WOI tot bloei kwamen in het politiek hertekende Oostenrijks-Hongaarse Rijk.  Van Klimt zelf hangen er slechts twee werken: Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan de vibrerende kunstscene die opkomt aan het einde van Klimts leven en die zich voor, tijdens en tussen de twee oorlogen manifesteert. De bezoeker krijgt er werk te zien van 80 kunstenaars waaronder topwerken van Oscar Kokoschka, van Marie-Louise von Motesiczky en van Robert Angerhofer en verder ook werk van Koloman Moser, Egon Schiele, László Mohaly-Nagy, František Kupka en Alfred Kubin.
De  tentoonstelling eindigt in 1938. Op 13 maart van dat jaar marcheerden de nazi’s Oostenrijk binnen.  Veel kunstenaars verzetten zich in hun werken tegen de dictatuur, maar de repressie was meedogenloos  zodat vluchten vaak de enige optie was voor wie niet in de pas liep.

“Klimt’s Magic Garden”
VR-kunstenaar en filmmaker Frederick Baker  creëerde een virtueel paradijs geïnspireerd op de driedelige mozaïek die Kimt als grootmeester van de Oostenrijkse Jugendstil ontwierp voor het Stocletpaleis in Brussel. Zet een virtual-realitybril op en met een paar toetsen op de afstandsbediening kan je op een unieke wijze ronddwalen in het kunstwerk.

Praktisch:
Beyond Klimt is een tentoonstelling van het Weense Belvedere en BOZAR, in samenwerking met de Hungarian National Gallery, het Museum voor Schone Kunsten in Boedapest. De tentoonstelling is een bijdrage aan het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed 2018,  ter gelegenheid van het Oostenrijkse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.

De tentoonstelling is tot 20 januari dagelijks toegankelijk, behalve op maandag.
www.bozar.be