Vandaag opende Laetitia Hallyday in Brussels Expo de tentoonstelling ‘Johnny Hallyday, l’Exposition’ waarmee ze de gedachtenis aan haar overleden echtgenoot levendig wil houden. Met 23 gitaren, 50 showkostuums, 3 Harley Davidsons, de reconstructie van zijn bureau, dynamische lichtshows en tal van intieme voorwerpen lijkt de Franse rocklegende alomtegenwoordig.
Reuzegitaar
De expo met een oppervlakte van 3000 m² heeft de vorm van een gitaar met in het ‘klankgat’ een 360° showruimte waarin live-versies van de grootste Hallyday hits gespeeld worden. Bezoekers betreden de expo via de ‘gitaarhals’ waar ze meteen een défilé krijgen van indrukwekkende openingsacts waar Johnny een patent op had. De legendarische woorden van Maurice Chevalier ‘Manneke, zorg voor een geslaagde openingsact en een onvergetelijke slotact, daartussen trek je je plan’ waren gedurende zijn ganse carrière de sleutel tot zijn succes.
De ‘klankkast’ van de gitaar toont in 12 thema’s het leven van de zanger met enkele typische uitspraken van hem. ‘Ik ben geboren op straat’ grijpt meteen naar het strot en typeert hoe de kleine Jean-Philippe Smet zich voelt. Verlaten door zijn vader en met een moeder die niet in staat was om voor hem te zorgen, wordt eenzaamheid samen met muziek de rode draad in zijn leven. In de replica van zijn jeugdkamer bij zijn tante Hélène Mar in Clichy hangen posters van zijn idool Elvis Presley onder wiens invloed hij ook muziek begint te maken. Als schuilnaam kiest hij voor Johnny Hallyday naar de naam van de vriend van zijn nicht. Al snel wordt Hallyday een vedette en zien we de studio van Europe 1 waar hij zijn eerste radio-interview geeft.
Een gigantische wand toont een tijdlijn beginnend bij zijn eerste concert in 1961 in L’Olympia tot zijn afscheidstournee in 2017 met zijn vrienden van het eerste uur: ‘Les Vieilles Canailles’, Jacques Dutronc en Eddy Michell. Op deze indrukwekkende catwalk prijken de 60 gitaren en de 50 kostuums die hij op de diverse concerten droeg en waarvan sommigen van de hand zijn van topontwerpers zoals Yves Saint-Laurent, Dior, Lagerfeld,… Binnenin is de virtuele concertruimte met 360° multimediascherm waarop de legendarische live-concerten te volgen zijn. Bij de talrijke intieme voorwerpen van de zanger hangt ook het kruis dat hij altijd droeg en dat hij net voor zijn overlijden aan zijn echtgenote overhandigde.
Na een wandeling langs de levensgrote foto’s van de tuin belandt de bezoeker in het minutieus gereconstrueerd bureau in Marnes-la-Coquette waar hij op 5 december 2017 overleed.
Het bezoek aan de expo eindigt met indrukwekkende beelden van de afscheidsplechtigheid van Johnny Hallyday in Parijs die naast de Franse president Macron en de talrijke Franse showbizz ook door duizenden fans bijgewoond werd. Als laatste boodschap geeft Hallyday aan iedereen nog mee: ‘De weg is mooi. Sterven is daarboven doorgaan. Ik moet nu daar feesten.’
Belgische primeur
Johnny Hallyday L’Exposition is nog voor Parijs in ons land te zien. Dit heeft niets te maken met de Belgische roots langs vaderszijde van Hallyday, maar met de know how van de Brusselse expobouwer Tempora die ook al tekende voor succesvolle tentoonstellingen zoals Toetanchamon: zijn graftombe en zijn schatten die tot 8 januari loopt in Tour&Taxis in Brussel. Laeticia Hallyday en Tempora schakelden voor de expo ook Clémence Farrell in die in 2015 naam maakte met de felgesmaakte scenografie over het leven van David Bowie.
“Deze expo is een eerbetoon aan Johnny Hallyday. Hij is uitgegroeid tot een van de grootste Franse rockfiguren en wordt weleens vergeleken met Elvis Presley. Deze expo is er niet alleen voor zijn fans, maar voor alle muziekliefhebbers”, vertelt Emilie Derom, communicatieverantwoordelijke bij het evenementenbedrijf Tempora.
Praktisch: Johnny Hallyday L’Exposition is nog tot 15 juni 2023 te bezichtigen in Paleis 2 van Brussels Expo. De Nederlandstalige audiogids is ingesproken door Koen De Bouw. Tickets en info: www.johnnyhallydaylexposition.com