Van 1 maart tot 31 mei staan een twintigtal van Folons mooiste beelden langs een wandelroute door de Brusselse binnenstad. Die openluchttentoonstelling vindt plaats op enkele van de meest iconische locaties van de Belgische hoofdstad: de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen, de Kunstberg, het Koningsplein en de Kleine Zavel.
Gestimuleerd door de bevriende beeldhouwer Cesar, legde Folon zich in de jaren 1990 resoluut toe op de beeldhouwkunst, vaak in monumentale vorm.
In mei 1995 schreef hij in een brief aan Pierre Alechinsky: “Ik ben eind 1989 beelden beginnen maken. Het was tijdens de tentoonstelling in het Metropolitan Museum; elke week ging ik op de sluitingsdag in het museum tekenen. Er was een beeldje uit de Cycladen dat ik mooi vond. Tijdens de vier maanden van de tentoonstelling observeerde ik het. Eenmaal terug in Burcy ben ik met een keukenmes uit het restant van een borstelhandvat een lichaam beginnen snijden; ik wist niet hoe ik het hoofd moest maken, dus maakte ik er de kop van een omhoogkijkende vogel van. Sindsdien ben ik alles vergeten.”
Folon sneed zijn sculpturen in hout of gips, maar gebruikte ook de boetseertechniek. Later vertaalde hij die in brons of steen. Het zijn bijna altijd menselijke gedaantes die de kijker frontaal tegemoet treden. Vaak opgehoogd met pigment en meerdere lagen patina, verwijzen ze naar de primitieve beelden uit de Cycladen- en Etruskische cultuur, naar Afrikaanse maskers en Indiaanse totempalen. Het zijn dezelfde menselijke figuren die Folon voorheen met grafische technieken uitwerkte, en die hij ditmaal toonde in zeer diverse omgevingen: landschappen, tuinen, parken, galeries, musea.
Beeldenroute
De beeldenroute ‘Folon in the city’ begint al in een van de neoklassieke arcades van het Koningsplein waar L’Envol staat. Deze monumentale sculptuur neemt de gedaante aan van zijn iconische blauwe mannetje, een soort Jan met de pet, met wie iedereen zich kan identificeren. Het personage kijkt omhoog naar de hemel en naar het Magritte Museum, waar momenteel een tentoonstelling met werk van Magritte en Folon te zien is.
Op de Kunstberg staat een bronzen reiskoffer die uitkijkt over de bloemperken en passend is voor Folons motto: “Het leven is een reis.”
In de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen staan 10 bronzen beelden (1996-1999) die de Allées des Pensées vormen en een belangrijke plaats innemen in Folons sculpturale oeuvre. Ze hebben allemaal hetzelfde anonieme lichaam maar telkens met een ander hoofd. Voor die Allées de Pensées putte Folon inspiratie uit de rijen sfinxen die hij in Karnak had bewonderd en die veel indruk op hem hadden gemaakt. Bij de tien beelden zijn o.a. de Femme-oiseau (1993), geïnspireerd op een klein prehistorisch beeld uit de Cycladencultuur in het Metropolitan Museum te New York. Ook L’amour fou, één van Folons vroegste sculpturen, staat in de rij. De Deuxième Pensée in de vorm van een vork kreeg een plaats voor L’Ogenblik, het lievelingsrestaurant van Folon.
Op de Kleine Zavelsquare waar Folon in 1995 voor het eerst tentoonstelde, staat een constructie waarin bezoekers een actieve rol kunnen spelen. Je me souviens, brons, 2003 is een van Folons populairste sculpturen. Het is meer dan zomaar een standbeeld; het is een ware installatie waarin bezoekers een actieve rol kunnen spelen. Dat werk is een eerbetoon van Folon aan de grote Italiaanse journalist Indro Montanelli (1909-2001).
Nog meer werk van Folon is te zien in de Fondation Folon, Drève de la Ramée 6A te 1310 Terhulpen
Pop-up store
De Fondation Folon beschikt tot 31 mei over een pop-up store in de Beenhouwersstraat 37a. Bezoekers kunnen er van woensdag tot maandag van 11 tot 19 uur kennismaken met de poëtische wereld van Folon en met diverse merchandise artikelen, van papierwaren tot interieurdecoratie en kleding. Een unieke scenografie creëert in die tijdelijke ruimte een beleving van Jean-Michel Folons creatieve wereld.
Info: www.fondationfolon.be