Dertig jaar na zijn grote solotentoonstelling is David Hockney dit najaar terug in Bozar, dit keer met een dubbeltentoonstelling. Naast het eerste deel met topstukken uit de Tate Collectie is het tweede deel gewijd aan ‘De komst van de lente, Normandië 2020’.
Al zes decennia maakt de nu 84-jarige David Hockney furore als artiest die steeds op zoek gaat naar nieuwe manieren om de wereld te verkennen en haar voor te stellen. Zijn oeuvre is dan ook ongelooflijk gevarieerd, zowel in thema’s als in materialen, stijlen en technieken. Hij verwierf naam en faam als begaafd graficus en vernieuwend schilder en tekenaar maar ontwikkelde in de loop der jaren ook zijn talent voor fotografie, decorontwerp, video’s en digitale schilderijen.
De Tate Collectie
De eerste tentoonstelling ‘David Hockney: Werken uit de Tate Collectie, 1954-2017 neemt de bezoeker mee doorheen de lange carrière van de 84-jarige Britse kunstenaar. Het eerste werk dat Tate verwierf was ‘The First Marriage (A Marriage of Styles) in 1963. Sindsdien is Tate de carrière van Hockney blijven volgen en ontwikkelde zich een langdurende band met de kunstenaar.
Speciaal voor de tentoonstelling in Bozar schilderde Hockney aan de ingang van de tentoonstelling de boodschap: ‘Love Life’. En even de hoek om staat de bezoeker meteen voor Hockneys grootste werk: het 12 meter lange ‘Bigger Trees Near Warter uit 2007’ dat een mistroostige dag in Yorkshire voorstelt. Maar het werk heeft ook een positieve noot door de narcissen die aan de voeten van de bomen de lente aankondigen. Het werk dat uit 50 deelschilderijen bestaat, werd gemaakt toen Hockney in 2007, na een verblijf van bijna 30 jaar in LA, terugkeerde naar zijn roots in Yorkshire. Hij merkte dat de seizoenen in Yorkshire intens verschillen van elkaar en zo groeide ook zijn fascinatie voor het landschap en de traditionele Britse landschapsschilderkunst.
De verder chronologisch-thematisch opgevatte tentoonstelling overspant de hele carrière van Hockney en toont ons naast de mooiste Californische hotels, zwembaden en douches een aantal memorabele werken zoals de monumentale dubbelportretten ‘My Parents’ en ‘Mr and Mrs Clark and Percy’. Om bepaalde thema’s in de tentoonstelling te versterken werd de Tate collectie in Bozar aangevuld met enkele complementaire bruiklenen van de National Museums Liverpool waaronder ‘Peter Getting Out of Nick’s Pool’ (1966). Een ander opmerkelijk werk is ‘In the Studio, December 2017’, een indrukwekkende collage van 3.000 digitaal aan elkaar gehechte foto’s.
De lente in Normandië
De tweede tentoonstelling ‘David Hockney: De komst van de lente, Normandië 2020’ bestaat uit een reeks hedendaagse werken waarbij Hockney op zijn iPad het ontluiken van de lente vastlegde tijdens de eerste lockdown in de lente van 2020.
Eind 2019 kocht de kunstenaar in de buurt van Giverny een boerderij die hij een ‘zevendwergenhuisje’ noemde. In het domein vol fruitbomen, volgde hij de ontluikende lente. Het leven tijdens de lockdown mocht dan wel stil staan, de natuur deed dat niet. Vandaar ook zijn moto: ‘Do remember, they can’t cancel the spring’. Hij is vooral gefascineerd door de bomen die uit hun winterslaap ontwaken en die hij ‘zijn vrienden’ noemt. Op zijn iPad met een speciaal voor hem aangepaste app, maakt hij minstens één tekening per dag van de constante veranderingen in de natuur rondom zijn huis. De kleurrijke schilderingen van de natuurpracht brengen een positieve boodschap in deze verwarrende tijden. Op twee animatievideo’s kan de bezoeker volgen hoe een iPad-schilderij ontstaat.
De reeks van 116 iPad-werken is geprint op hoogkwalitatief papier en wordt integraal tentoongesteld in Bozar. De werken worden chronologisch gepresenteerd en dicht bij elkaar opgehangen, waardoor je als bezoeker het gevoel krijgt door Hockneys bloeiende boomgaard te wandelen.
Praktisch:
De dubbeltentoonstelling: ‘David Hockney: Werken uit de Tate Collectie, 1954-2017’ en ‘David Hockney: De komst van de lente, Normandië, 2020’ zijn enkel bij Bozar samen te zien en dit tot 23 januari 2022. ‘David Hockney: Werken uit de Tate Collectie, 1954-2017’ reist nadien door naar Kunstforum Wien, Kunstmuseum Luzern en Musée Granet in Aix-en-Provence.
Info en tickets: www.bozar.be