In het kasteel van Thozée, de woning van de Naamse schilder Félicien Rops, loopt het eerste deel van een dubbeltentoonstelling waarbij Peter Depelchin een hulde brengt aan de Griekse god Pan. Het tweede deel van de tentoonstelling opent op 26 mei in het Félicien Rops Museum in Namen
Peter Depelchin (°1985, Oostende) is een multidisciplinair kunstenaar met een rijk en vreemd universum. In zijn bewondering voor de mysterieuze god Pan onderzoekt hij de vragen over hybriditeit en metamorfose die in ieder van ons sluimeren. Hij beweert dat de god Pan een god is die ons allemaal raakt. Door de laagste en meest wellustige neigingen te combineren met de meest nobele en heilige verlangens, vertegenwoordigt Pan ook degenen die ondergedoken leven, aan de rand van de samenleving, en hij geeft ze een gezicht zonder oordeel te vellen over hun daden. Pan, een samengestelde en hybride god, houdt elk van ons dus op die manier een spiegel voor.
Primeur
Het is de eerste keer dat de woning en het Félicien Rops Museum in Namen door de ogen van een hedendaags kunstenaar worden verenigd in een tentoonstellingsconcept.
Via een parcours door de kamers van het kasteel, nodigt de kunstenaar ons uit op een reis door de Griekse oudheid, barokke kunst, symboliek, modernisme en moderniteit. In de zalen van het kasteel ontdekt het publiek een gefilmde Dionysische dans, naast een groep keramische sculpturen. Veel voortvluchtige, nauwelijks geschetste hoofden van saters worden omgezet in videobeelden. Pan’s fluit klinkt overal. Horens vermenigvuldigen zich vanaf het plafond en een verrassingsbezoek van de god zelf wordt opgevoerd in meerdere “tableaus vivants”. Het is als een verslag van de onvermijdelijke doortocht van Pan, altijd alomtegenwoordig, altijd verrassend.
Depelchin vs Rops
De link met het werk van Félicien Rops (°1833 -1898, tekenaar/graveur en schilder en eertijds meester van het kasteel van Thozée) is duidelijk. Rops was in contact met de laagste klassen van de samenleving en stelde dit ook voor in zijn tekeningen en gravures. In zijn werk zijn er talloze voorstellingen van saters en verwijzingen naar de oudheid en de kunstgeschiedenis. Net als Depelchin creëerde hij scènes en confrontaties van personages. Hij schiep, door middel van persoonlijke betekenissen, zijn eigen kosmogonie. Het formaat, de techniek en de uitvoering zijn anders, maar het is evenzeer een allegorische en theatrale wereld.
In deze kunstinstallaties, voorzien voor het kasteel van Thozée, heeft Depelchin ervoor gekozen om zijn aanpak te baseren op de artistieke samenwerking en de deelname van vrijwilligers – vrienden, familie, collega-kunstenaars, … om zo de tentoonstelling te voeden met meerdere gezichten, talrijke maskers, een groot aantal facetten.
Dit eerste deel van de tentoonstelling ‘Hulde aan Pan’ opent de weg voor het tweede deel, dat plaatsvindt in het Félicien Rops Museum in Namen. Deze tentoonstelling is meer gericht op het corpus, tekeningen uit het werk van Peter Depelchin waar de sater, de faun, de hybride, kortweg de god Pan de eerste plaats inneemt.
Praktisch: de tentoonstelling ‘Hulde aan Pan’ in het kasteel van Thozée, Thozéestraat 12 te 5640 Mettet loopt tot 2 juli en is enkel toegankelijk op zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur.
Info: www.fondsrops.org