Het Museum voor Schone Kunsten in Bergen toont tot 18 augustus meer dan 200 tekeningen en beelden van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin. De fascinatie die Rodin had voor het menselijk lichaam is ook terug te vinden bij Berlinde De Bruyckere. CAP laat het werk van beide kunstenaars met elkaar dialogeren.
Sinds kort is het Museum voor Schone Kunsten van Bergen onderdeel van het CAP dat staat voor Culture-Art-Patrimoine. Deze gloednieuwe museumsite in het hart van de stad omvat naast het Museum voor Schone Kunsten ook de tuin die een collectie van steenhouwers combineert met een gezellige ruimte en het huis dat gewijd is aan de geschiedenis van Bergen.
Artistieke transformatie
Dat net Bergen een tentoonstelling wijdt aan Rodin heeft te maken met zijn verblijf in België. Als tiener ontdekte Rodin al zijn roeping als beeldhouwer. Hij volgde een intensieve tekenopleiding aan de ‘Petite École’ waar hij onder leiding van Belloc tekende naar levende modellen. Rodin blonk uit in alle oefeningen en won daarvoor ook verschillende prijzen. Hij nam tot drie keer toe aan het ingangsexamen voor de Ecole des Beaux-Arts, maar slaagde niet. Na die mislukking werkte Rodin als arbeider bij Albert-Ernest Carrier-Belleuse die hem vroeg om te helpen bij decoratiewerken aan de Brusselse Beurs. Het ‘hulpje’ Rodin werkte daarbij zo ijverig dat hij zich ontpopte tot een ware virtuoos. Het symbool van zijn meesterschap waren de cherubijntjes waarvan het hoogtepunt zeker ‘De idylle van Elsene’ is. Tijdens die Belgische periode maakte hij ook ‘De Bronstijd’ waarvoor de Gentse soldaat Auguste Neyt poseerde. Tijdens zijn verblijf in ons land bewonderde Rodin de Vlaamse meesters, vooral Rubens wiens schilderijen hij kopieerde. Naast beelden maakte Rodin ca. 9000 tekeningen. Tot de mooiste grafische werken behoren de ‘zwarte tekeningen’, gemaakt in sepia, zwart, wit en grijs, die de strijd van de ziel illustreren.
Berlinde De Bruyckere
‘De Rodin-tentoonstelling is geen dubbelexpo. De expo creëert een dialoog tussen bepaalde werken van Rodin en De Bruyckere. Het doet de bezoeker anders naar Rodin kijken. Het levert vooral pakkende combinaties op zoals het naast elkaar zetten van ‘Into one another’ van De Bruyckere met ’de Martelaar’ van Rodin en ‘De gefolterde’ van Constantin Meunier. verduidelijkt curator Pierre Muylle.
De Arcangelo’s van Berlinde De Bruyckere zijn imposante verhulde lichamen, waarvan enkel de benen zichtbaar zijn. Het beeld in het museum is gehuld in een mantel van was en een dierenhuid. In de collegiale Sainte-Waudru staan drie aartsengelen van lood en brons. Bij Rodin is het lichaam altijd het hoofdonderwerp. Dit is echter niet het geval bij ‘De Burgers van Calais’ waarbij de personen naakt werden gemodelleerd en vervolgens in ruw canvas werden gekleed voordat ze werden gegoten. De beroemde beeldengroep waarvan er wereldwijd 12 exemplaren bestaan, werd speciaal voor de expo vanuit Mariemont overgebracht naar ‘De Tuin van de Burgemeester’ achter het stadhuis van Bergen.
Praktisch: ‘Rodin. Een moderne renaissance’ in CAP Bergen is open tot 18 augustus 2024. Info & tickets: www.cap.mons.be